domingo, 13 de octubre de 2019

A VESTIMENTA CASTREXA


La condición de los suelos ácidos y extremamente humedos de Galicia y el noroeste peninsular no permite que se conserven restos de los tejidos de la remota edad castrexa, pero si han llegado a nuestros dias algunos de los instrumentos empleados en su elaboración, en especial agujas y pesas de telar. 

Las fuentes escritas clasicas como la cronica del griego Estrabon tampoco son demasiado extensas nos dicen que los habitantes de los castros vestían de negro y llevaban una túnica hasta los piés y se crubrian con una especie de capa o manto (sagum) con la que dormían en el suelo, en lechos de paja.

Los tejidos empleados al parecer eran bastante toscos y burdos , al menos en los albores de los contactos con el imperio Romano, las prendas eran confeccionadas de lana o lino, ambos materiales documentados desde el neolítico.

Una vez obtenida y peinada la fibra, se colocaba en un palo abierto (roca) , se peinaba con una pieza que estiraba el tejido para abrir las fibras. El material fibroso obtenido se iba enroscando en el huso para irlo retorciendo y formar un hilo para hacer una bobina. Para ésto, el huso llevaba en la parte inferior una pieza (fusayola) que con su peso y forma facilitaba la tensión del hilo, sostenía la hilada y mantenía la velocidad del giro.

El tejido se realizaba en telares verticales de madera; de ellos se conservan las pesas que tensaban los hilos de la urdidumbre.


A condición dos chans acedos e extremamente humedos de Galicia e o noroeste peninsular non permite que se conserven restos dos tecidos da remota idade castrexa, mais si chegaron aos nosos dias algúns dos instrumentos empregados na súa elaboración, en especial agullas e pesas de tear.

 As fontes escritas clasicas como a cronica do grego Estrabon tampouco son demasiado extensas dinnos que os habitantes dos castros vestían de negro e levaban unha túnica ata os pes e se crubrian cunha especie de capa ou mantelo ( sagum) coa que durmían no chan, en leitos de palla. 

Os tecidos empregados ao parecer eran bastante bastos e ruins , polo menos nos albores dos contactos co imperio Roman, as pezas eran confeccionadas de la ou liño, ambos os materiais documentados desde o neolítico. Unha vez obtida e peiteada a fibra, colocábase nun pau aberto (roca) , peiteábase cunha peza que estiraba o tecido para abrir as fibras.

O material fibroso obtido íase enroscando no fuso para ilo retorcendo e formar un fío para facer unha bobina. Para ésto, o fuso levaba na parte inferior unha peza ( fusayola) que co seu peso e forma facilitaba a tensión do fío, sostiña a fiada e mantiña a velocidade do xiro. O tecido realizábase en teares verticais de madeira; deles consérvanse pésalas que tensaban os fíos da urdidumbre


Segun los escritos clasicos, basicamente la prenda mas usual entre los castrexos era una tunica un poco mas corta en los varones que en las mujeres, ceñida en la cintura con cinturones de cuero con algunos apliques metalicos. El rasgo mas comentado es el color oscuro de estas prendas, pueda ser porque eran de lana cruda mezclada con lino y ocasionalmente otras fibras secundarias como la ortiga, quiza tintada con corteza de conifera para evitar la lanolina natural del tejido en bruto.



Segun estos mismos escritos, la capa conocida como Sagum tambien debio ser una prenda comun en el vestuario, tanto masculino como femenino, sujetada con alfileres o fibulas a la altura de los hombros.


Fuera de estas parcas descripciones, no tenemos mas referencias, exceptuando otras fuentes mas confusas en lo tocante a su interpretacion como las estatuas de gerreros castrexos que aparecen a veces dotados de prendas o ornamentos como ciertos motivos que adornan el frontal de estas estatuas que ofrecen diversas interpretaciones. Para unos, estos motivos claramente ornamentales representan una elaborada decoracion de las prendas textiles de los guerreros o deidades representados , mientras que otros expertos son mas excepticos y apuntan a que podrian representar pinturas de guerra o tatuajes rituales, asi como las lineas alrrededor del cuello o brazos puedan representar mas bien torques que cuellos de tunicas demasiado ceñidos según la interpretacion de estos estudiosos, o camisas de manga corta hasta la cintura , poco habituales , cuando no desconocidas incluso entre los romanos o pueblos mas cultos.


Segun os escritos clasicos, basicamente a peza mais usual entre os castrexos era unha tunica un pouco mais curta nos homes que nas mulleres, cinguida na cintura con cintos de coiro con algúns apliques metalicos. O trazo mais comentado é a cor escura destas pezas, poida ser porque eran de la crúa mesturada con liño e ocasionalmente outras fibras secundarias como a ortiga, se cadra tingida con cortiza de conifera para evitar a lanolina natural do tecido en bruto.


Segun estes mesmos escritos, a capa coñecida como Sagum tamen debeu ser unha peza comun no vestiario, tanto masculino como feminino, suxeitada con alfinetes ou fibulas á altura dos ombreiros.
Fóra destas parcas descricións, non temos mais referencias, exceptuando outras fontes mais confusas no tocante á súa interpretacion como as estatuas de gerreiros castrexos que aparecen as veces dotados de pezas ou ornamentos como certos motivos que adornan o frontal destas estatuas que ofrecen diversas interpretacións.

Para uns, estes motivos claramente ornamentais representan unha elaborada decoracion das pezas téxtiles dos guerreiros ou deidades representados , mentres que outros expertos son mais excepticos e apuntan a que podrian representar pinturas de guerra ou tatuaxes rituais, asi como as lineas alrrededor do pescozo ou brazos poidan representar mais ben torques que pescozos de tunicas demasiado cinguidos segundo a interpretacion destes estudosos, ou camisas de manga curta hasta a cintura, pouco habituais , cando non descoñecidas mesmo entre os romanos ou pobos mais cultos.


La polemica esta pues servida, pues con el interes recreacionista actual , muchos colectivos que pretenden recrear la vestimenta castrexa, caen en prendas anacronicas, cuando no, en interpretaciones libres que nada tienen de historico-


.Podemos admitir que el comercio y contacto mas o menos frecuente con culturas como la Punica, Fenica, Romana o probablemente con cualquier otro pueblo de los que poblaban la peninsula , pudiesen acarrear una evolucion de la vestimenta, pero siempre dentro de los cauces logicos de los contactos que los castrexos pudieran haber mantenido con estas gentes.No es por lo tanto, descartable que las clases mas pudientes adoptasen en parte un estilo de vestimenta muy influenciado por la cultura Romana o Punica , asi, las tunicas en sus diferentes variantes pudieron perfectamente estar al alcance de los estratos mas pudientes de la poblacion castrexa.

Podemos imaginar pues a una noble entre estas gentes , vistiendo con una tunica mas o menos ornamentada, aunque mas cercana a las togas entalladas de los varones que a los amplios ropajes llenos de plieges comunes entre las patricias romanas.

Sin embargo, aun pudiendo haberse dado estos casos, es necesario obrar con sentido comun al referirnos a “vestimenta castrexa”, que definiremos como la mas común y habitual entre el vulgo, y esta, distaria mucho de las togas viriles de los romanos , mas bien serian sencillas y funcionales togas largas (hasta los muslos) , quiza un poco mas largas entre las mujeres, mas o menos ornamentadas y de mejor calidad textil conforme evoluciona el periodo castrexo.

De esta forma, tendremos que huir de la tentacion de otorgar a los castrexos y a su indumentaria, prendas como los leines o faldas similares a los kilt o Tartan, aunque las vestimentas de alguna estatua sedente de guerreros castrexos parezcan sugerir este tipo de prendas, lo cierto es que los estudiosos no estan muy de acuerdo en cuanto a la interpretacion de tales ornamentaciones.



A polemica esta pois servida, pois co interese recreacionista actual , moitos colectivos que amosan interes en recrear a vestimenta castrexa, caen en pezas anacronicas, cando non, en interpretacións libres que nada teñen de historico. 

Podemos aceptar que o comercio e contacto mais ou menos frecuente con culturas como a Punica, Fenica, Roman ou probablemente con calquera outro pobo dos que poboaban a peninsula , puidesen carrexar unha evolucion da vestimenta, mais ha ser sempre dentro dos leitos logicos dos contactos que os castrexos puidesen manter con estas xentes


Non é por tanto, descartable que as clases mais podentes adoitasen en parte un estilo de vestimenta moi influenciado pola cultura Romana ou Punica , asi, as tunicas nas súas diferentes variantes puideron perfectamente estar ao alcance dos estratos mais podentes da poblacion castrexa.



Podemos imaxinar pois a unha nobre entre estas xentes , vestindo cunha tunica mais ou menos ornamentada, aínda que mais próxima ás togas entalladas dos homes que ás amplas roupaxes cheas de plegados comúns entre as patricias romans.


Con todo, aínda podendo darse estes casos, é necesario obrar con senso comun ao referirnos a “vestimenta castrexa”, que definiremos como a mais común e habitual entre o vulgo, e esta, distaria moito das togas virís dos romans , mais ben serian sinxelas e funcionais togas longas (ata as coxas) , quiza un pouco mais longas entre as mulleres, mais ou menos ornamentadas e de mellor calidade téxtil conforme evoluciona o período castrexo.


Desta forma, teremos que fuxir da tentacion de outorgar aos castrexos e á súa indumentaria, pezas como os leines ou saias similares aos kilt ou Tartan, aínda que as vestimentas dalgunha estatua sedente de guerreiros castrexos parezan suxerir este tipo de pezas, o certo é que os estudosos non estan moi de acordo en canto á interpretacion de tales ornamentacións




El leine y los kilt son piezas de vestimenta que no son originarias de la peninsula, comunes en los pueblos de origen celta en escocia e irlanda, pero dudosas en un pueblo como el castrexo que se considera una entidad propia del noroeste peninsular, con los pertinentes y reconocidos contactos con culturas como la celta, pero no por ello necesariamente “celtas” en toda su extension.

Asi pues, es necesario ceñirse a las prendas que con mayor logica pudieran ser accesibles a estas gentes, y a su natural evolucion conforme al status de los castrexos como pueblo.

Por ejemplo, esta mas o menos aceptado que paulatinamente, los castrexos pudieron adoptar el braecci, es decir, una especie de calzas o pantalones , una prenda sobradamente justificada en un clima humedo u frio, asi como las mujeres un sobrevestido a estilo de amplio mandil sobre la ya mencionada tunica larga.

Sin embargo, por mas que se ha porfiado en el uso mas o menos “atestiguado” (o al menos según algunos claramente representado) en las estatuas de tartanes y camisas con elaborados diseños, lo cierto es que los expertos no se ponen de acuerdo en el significado de estas representaciones.¿Pudieron ser representaciones tardias de jefes o grandes guerreros?, ¿pudo su indumentaria estar influenciada por los romanos, o sencillamente representar los lujos de una minoria que para nada representa el comun del pueblo castrexo en lo tocante a su indumentaria?.

En todo caso, es mas que aceptado el amplio contacto comercial y cultural con muchas culturas foraneas, y su influencia se dejaria notar necesariamente en la poblacion, que se adaptaria en lo tocante a su indumentaria a los usos mas comodos y funcionales conocidos (da igual que cultura los impulsase) en la justa medida de sus posibilidades.

No podemos descartar la posibilidad del uso de prendas como faldas o tunicas cortas mas o menos ornamentadas, pero dudamos que fuesen la norma, mas bien una exepcion para una elite o una casta concreta.

Obviamente, tampoco se puede descartar el acceso de las clases medias o mas pudientes a hilos tintados , la tecnologia del telar estaba ampliamente difundida en la cultura castrexa, asi que tampoco podemos descartar patrones de urdidumbre similares a un tartan muy basico, aunque una vez mas, se plantean las serias dudas de que este tipo de urdidumbres y telas fuesen algo comun... y desde luego, practicamente quedan descartados los intrincados motivos en las tunicas que algunos creen ver representados en las estatuas castrexas.

Para dejar de lado esta polemica, que como vemos esta muy lejos de zanjarse , señalamos que las interpretaciones de lo que representan las decoraciones de estas esculturas son tan variadas como los articulos de los diferentes autores que las interpretan, se han visto en ellas desde muestras de “tatuajes o pinturas tribales”, “decoraciones intrincadas que muestran la evidente maestria de la manufactura textil castrexa”, o incluso “una representacion de lo que bien podria ser un stermum romano” (una armadura pectoral de cuero , frecuentemente decorada con motivos ornamentales). Que algunas de estas estatuas muestren textos en latin grabados en ellas no ayuda sino a la especulacion, algunos defienden con fervor que estas escrituras fueron añadidas con posterioridad a las estatuas de evidente factura castrexa, otros dicen que tales estatuas fueron elevadas en honor a guerreros castrexos que sirvieron a Roma en sus auxilias... como vemos, este tema daria para un amplio articulo y para un largo debate que no procede en este articulo.

Volviendo a lo que nos ocupa, una vez mas, apunto a las reflexiones de A.B.M, una joven becaria que se prepara para la carrera de arqueologa a la que he tenido el gusto de conocer y con la que he tenido el placer de comversar largo y tendido, recuerdo que , acerca de la vestimenta castrexa, me comentaba que , “tenia que ser ante todo practica y socorrida para el dia a dia, en la edad de bronce y la posterior del hierro, la gente comun no disponia de un amplio guardarropa, ten en cuenta que la confeccion de textiles era costosa en materiales y tiempo, asi que cada prenda tenia que ser aprovechada hasta el limite”.

Ella me apuntaba que, era de suponer que cada tela confeccionada en los telares, era aprovechada hasta el ultimo retal, asi mismo, si era posible para estas gentes adquirir en intercambios comerciales telas o vestimenta ya completa, la logica nos impulsa a creer que se centrarian en la vestimenta mas adecuada para su vida cotidiana, excepcion obvia de las clases mas altas y pudientes de la nobleza que quiza pudiesen permitirse el lujo de obstentar ropas mas lujosas en ocasiones especiales.

Me comenta que sus tutores la enseñan que el trabajo de un arqueologo o un historiador es intentar ceñirse lo mas posible a las evidencias, y en base a ellas, reflejar con la maxima fidelidad posible lo que pudo haber sido la vida de los pueblos del pasado.

A falta de evidencias palpables y restos que analizar (como en el caso que nos ocupa), hay que ceñirse a las hipotesis mas probables, y no tirar de recreaciones o invenciones fantasiosas que no hacen sino mostrar una idea mas que engañosa del pasado castrexo.

A.B.M no va desencaminada en lo que me apuntaba en esta charla amigable, por lo que he podido encontrar en los escritos de arqueologos y directores de museos acerca de este tema, basicamente se ciñen a la idea de que los castrexos pudieron desarrollar perfectamente la manufactura de textiles y confeccionar vestimentas autoctonas , que serian las que a la postre se mencionan en los escritos clasicos que nos han llegado.

La tunica basica de lana y lino, y el capote similar al Sagum, pudieron evolucionar con el paso del tiempo y la influencia de los intercambios comerciales o la presencia de los invasores romanos a una indumentaria mas completa y funcional , con acceso a mejores textiles y a prendas mas elaboradas de inspiracion foranea, aunque recreadas por la manufactura local.

De este modo, podemos entender que la aproximacion mas creible a como debio vestir la clase mas humilde entre los castrexos , se aproximaria mucho a como vestia el campesinado entre los romanos, que solian usar una prenda sencilla llamada camisae , es decir, una especie de camisa larga hasta la rodilla , frecuentemente ceñida con un sencillo cinto, estas camisae estaban hechas de lino o lana en su version mas burda, lejos de los tejidos mas delicados de las togas, para la mujer se estilaba la subuccula, es una camisa larga hasta los tobillos igualmente ceñida en la cintura . Frecuentemente, esta era la unica ropa a la que tenian acceso las clases mas humildes o la clase obrera en la sociedad romana. Como hemos dicho, estas prendas estaban hechas con telas pesadas y resistentes. La version de las mismas prendas que hacia las veces de ropa interior en la clase media o alta , estaba hecha con telas mas refinadas.

Es de suponer que, ya sea por mera influencia del imperio, o por contacto comercial con otros pueblos bajo la esfera romana, este tipo de prendas fuesen el modelo a seguir para la indumentaria de los castrexos que adoptarian la vestimenta mas funcional posible a su modo de vida , lejos de los lujos y el refinamiento romano.

Piezas como los braecci parecen una incorporacion logica a la vestimenta, dado el clima humedo y frio del noroeste peninsular, se supone que seria una logica evolucion de la necesidad de cubrirse las piernas con lienzos de tela anudados a modo de improvisadas polainas en la estacion invernal. Las calzas romanas o braecci, pudieron ser imitadas y adoptadas como parte de la vestimenta del varon en cuanto se fueron haciendo mas conocidas, asi como otras prendas como los mandiles al estilo de poncho que las mujeres adoptaron, ceñidos en su cintura con cintos de cuero. Estas prendas eran funcionales y practicas, necesarias en el dia a dia.

Acerca de la existencia de otras prendas entre las clases mas pudientes, tenemos un amplio abanico de posibilidades, pues tratarian de imitar el estilo de vida Punico, Romano o Fenicio, en la medida de sus posibilidades. Al fin de cuentas, en lo tocante a adornos corporales y joyeria, si han sobrevivido muestras que nos dan testimonio de un amplio abanico de influencias, que las clases mas favorecidas adoptaron como muestra de prestigio social.


O leine e os kilt son pezas de vestimenta que non son orixinarias da peninsula, comúns nos pobos de orixe celta en escocia e irlanda, pero dubidosas nun pobo como o castrexo que se considera unha entidade propia do noroeste peninsular, cos pertinentes e recoñecidos contactos con culturas como a celta, pero non por iso necesariamente “celtas” en toda a sua extension.

Asi pois, é necesario cinguirse ás pezas que con maior loxica puidesen ser accesibles a estas xentes, e a sua natural evolucion conforme ao status dos castrexos como pobo. Por exemplo, esta mais ou menos aceptado que paulatinamente, os castrexos puideron adoptar o braecci, é dicir, unha especie de calzas ou pantalóns , unha peza sobradamente xustificada nun clima humedo ou frio, asi como as mulleres un sobrevestido a estilo de amplo mandil sobre a xa mencionada tunica longa. Con todo, por mais que se porfiou no uso mais ou menos “testemuñado” (ou polo menos segundo algúns claramente representado) nas estatuas de tartans e camisas con elaborados deseños, o certo é que os expertos non se poñen de acordo no significado destas representacións.Puideron ser representacións tardias de xefes ou grandes guerreiros?, puido a súa indumentaria estar influenciada polos romans, ou sinxelamente representar os luxos dunha minoria que para nada representa o comun do pobo castrexo no tocante á súa indumentaria?.

Duas interpretacions distintas dun guerreiro castrexo.
Dos interpretaciones diferentes de un guerrero castrexo.


En todo caso, é mais que aceptado o amplo contacto comercial e cultural con moitas culturas foraneas, e a súa influencia deixariase notar necesariamente na poboacion, que se adaptaria no tocante á súa indumentaria aos usos mais comodos e funcionais coñecidos (dá igual que cultura os impulsase) na xusta medida das súas posibilidades.

Non podemos descartar a posibilidade do uso de pezas como saias ou tunicas curtas mais ou menos ornamentadas, mais dubidamos que fosen a norma, mais ben unha escepcion para unha elite ou unha caste concreta. Obviamente, tampouco se pode descartar o acceso das clases medias ou mais podentes a fíos tinguidos , a tecnologia do tear estaba amplamente difundida na cultura castrexa, asi que tampouco podemos descartar patróns de urdidume similares a un tartan moi basico, aínda que unha vez mais, exponse as serias dúbidas de que este tipo de urdidume e teas fosen algo comun... e desde logo, practicamente quedan descartados os intrincados motivos nas tunicas que algúns cren ver representados nas estatuas castrexas. Para deixar de lado esta polemica, que como vemos esta moi lonxe de resolverse , sinalamos que as interpretacións do que representan as decoracións destas esculturas son tan variadas como os artigos dos diferentes autores que as interpretan, víronse nelas desde mostras de “tatuaxes ou pinturas tribais”, “decoracións intrincadas que mostran a evidente maestria da manufactura téxtil castrexa”, ou mesmo “unha representacion do que ben podria ser un stermum roman” (unha armadura pectoral de coiro , frecuentemente decorada con motivos ornamentais). 

Que algunhas destas estatuas mostren textos en latin gravados nelas non axuda senón á especulacion, algúns defenden con fervor que estas escrituras foron engadidas con posterioridade ás estatuas de evidente factura castrexa, outros din que tales estatuas foron elevadas en honra a guerreiros castrexos que serviron a Roma nas suas auxilias... como vemos, este tema daria para un amplo artigo e para un longo debate que non procede neste escrito. 

Volvendo ao que nos ocupa, unha vez mais, apunto ás reflexións de A. B. M, unha moza bolseira que se prepara para a carreira de arqueologa á que tiven o gusto de coñecer e coa que tiven o pracer de comversar por extenso, recordo que , acerca da vestimenta castrexa, comentábame que , “tiña que ser sobor de todo practica e socorrida para o dia a dia, na idade de bronce e a posterior do ferro, a xente comun non dispoñia dun amplo gardarroupa, ten en conta que a confeccion de téxtiles era custosa en materiais e tempo, asi que cada peza ten que ser aproveitada ata o limite”.

 Ela apuntábame que, era de supoñer que cada tea confeccionada nos teares, era aproveitada ata o ultimo retal, asi mesmo, se era posible para estas xentes adquirir en intercambios comerciais teas ou vestimenta xa completa, a logica impúlsanos a crer que se centrarian na vestimenta mais adecuada para a súa vida cotiá, excepcion obvia das clases mais altas e podentes da nobreza que se cadra puidesen permitirse o luxo de obstentar roupas mais luxosas en ocasións especiais. Coméntame que os seus titores ensínana que o traballo dun arqueologo ou un historiador é tentar cinguirse o mais posible ás evidencias, e en base a elas, reflectir coa maxima fidelidade posible o que puido ser a vida dos pobos do pasado.

 A falla de evidencias palpables e restos que analizar (como no caso que nos ocupa), ha que cinguirse ás hipotesis mais probables, e non tirar de recreacións ou invencións fantasiosas que non fan senón mostrar unha idea mais que enganosa do pasado castrexo.



A. B. M non vai desencaminada no que me apuntaba nesta charla amigable, polo que puiden atopar nos escritos de arqueologos e directores de museos sobor deste tema, basicamente cínguense á idea de que os castrexos puideron desenvolver perfectamente a manufactura de téxtiles e confeccionar vestimentas autoctonas , que serian as que ao cabo se mencionan nos escritos clasicos que nos chegaron. A tunica basica de la e liño, e o capote similar ao Sagum, puideron evolucionar co paso do tempo e a influencia dos intercambios comerciais ou a presenza dos invasores romans a unha indumentaria mais completa e funcional , con acceso a mellores téxtiles e a pezas mais elaboradas de inspiracion foranea, aínda que recreadas pola manufactura local.

 Deste xeito, podemos entender que a aproximacion mais creible a como debeu vestir a clase mais humilde entre os castrexos , se achegaria moito a como vestia o campesiñado entre os romans, que adoitaban usar unha peza sinxela chamada camisae , é dicir, unha sorte de camisa longa ata o xeonllo , a cotio cinguida cun sinxelo cinto, estas camisae estaban feitas de liño ou la na súa version mais basta, lonxe dos tecidos mais delicados das togas, para a muller se estilaba a subuccula, é unha camisa longa ata os nocellos igualmente cinguida na cintura . 


A xeito xeral, esta era a unica roupa á que tiñan acceso as clases mais humildes ou a clase obreira na sociedade roman. Como dixemos, estas pezas estaban feitas con teas pesadas e resistentes. A version das mesmas pezas que facia ás veces de roupa interior na clase media ou alta , estaba feita con teas mais refinadas. É de supoñer que, xa sexa por mera influencia do imperio, ou por contacto comercial con outros pobos baixo a esfera roman, este tipo de pezas fosen o modelo para seguir para a indumentaria dos castrexos que adoptarian a vestimenta mais funcional posible ao seu modo de vida , lonxe dos luxos e o refinamento roman. 

Pezas como os braecci parecen unha incorporacion logica á vestimenta, dado o clima humedo e frio do noroeste peninsular, suponse que serian unha loxica evolucion da necesidade de cubrirse as pernas con lenzos de tea anudados a modo de improvisadas polainas na estazon invernal. 

As calzas romans ou braecci, puideron ser imitadas e adoptadas como parte da vestimenta do varon en canto fóron- se facendo mais coñecidas, asi como outras pezas como os mandís ao estilo de poncho que as mulleres adoptaron, cinguidos na súa cintura con cintos de coiro. Estas pezas eran funcionais e practicas, necesarias no dia a dia.

 Sobor da existencia doutras pezas entre as clases mais podentes, temos un amplo abano de posibilidades, pois tratarian de imitar o estilo de vida Punico, Roman ou Fenicio, na medida das súas posibilidades. Ao fin de contas, no tocante a adornos corporais e alfaias, si que sobreviviron mostras que nos dan testemuño dun amplo abano de influenzas, que as clases mais favorecidas adoptaron como mostra de prestixio social.



FONTES: A Galicia Castrexa: Xavier Rodriguez Corral.

Castros e Castrexos (pdf) . Clan Carballo.

Os Castros Galegos:XUlio Carballo Arceo.




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