martes, 4 de julio de 2017

ANATOMIA CASTREXA: O XEITO DE CONSTRUCCION CASTREXA. (Parte I)

Xa tiñamos quedado en que os castros son recintos amurallados, por regla xeral, tratariase de espazos contidos dentro dun perimetro pechado por unha muralla principal, a que, as veces se suman outras secundarias . Unha caracteristica das murallas castrexas e que nunca conteñen angulos rectos, son de forma circular ou ovoide , e de prolongarse moito, nos cantos, sempre redondean, evitando os remates angulares nas esquinas.

Estas murallas, xa sexan de pedra nos castros mais grandes, ou de terra nos mais pequenos, delimitan como tamen se acrarou o espazo habitable no interior , deste xeito, estas murallas cumpren o dobre rol de defensas do castro e limites do poboado.
Ya habíamos quedado en que los castros son recintos amurallados, por regla general,  se trataría de espacios contenidos dentro de un perímetro cerrado por una muralla principal, a la que, la veces se suman otras secundarias . Una característica de las murallas castrexas es que nunca contienen ángulos rectos, son de forma circular u ovoide , y de prolongarse mucho, en los bordes , siempre redondean, evitando los finales angulares en las esquinas.

Estas murallas, ya sean de piedra en los castros mas grandes, o de tierra en los mas pequeños, delimitan como también se aclaro el espacio habitable en el interior , de este modo, estas murallas cumplen el doble papel de defensas del castro y limites del poblado.
Tamen son comuns nos castros de meirande tamaño, os foxos de defensa exteriores a muralla , excavados e segundo os estudos, as veces franqueados por parapetos e empalizadas. Estes elementos son bastante comuns nas zonas donde o castro presenta mais dificultade para erixir unha muralla , ou nalgun caso, como recurso defensivo , xusto nas zoas de peor acceso (unha asisada medida defensiva en todo-los casos). 

Tamen cabe destacar os reforzos defensivos nas portas de acceso o longo da muralla. Xeralmente, a porta principal soe estar ben defendida , xa que adoitan ter unha longa corredoira de acceso , as veces defendida tamen por torreons de garda .



También son comunes en los castros de mayor tamaño, los fosos de defensa exteriores a muralla , excavados y según los estudios, a veces franqueados por parapetos y empalizadas. Estos elementos son bastante comunes en las zonas donde el castro presenta mas dificultad para erigir una muralla , o  en algún caso, como recurso defensivo , justo en las zonas de peor acceso (una adecuada medida defensiva en todos los casos). 

También cabe destacar los refuerzos defensivos en las puertas de acceso en  el largo de la muralla. Generalmente, la puerta principal suene estar bien defendida , ya que suelen tener una larga vía corredor  de acceso , a veces defendida también por torreones de guardia .

As portas de entrada principais gozan de unha remarcada momumentalidade con grandes lousas a modo de jambas laterais e dintel , en moitos casos, tamen contan con escalinatas de acceso, en moi contadas ocasions con rampas (o que indica que os carros de comercio non tiñan acceso o interior do castro, e as mercadurias e cargamentos entrabanse a man ou no mellor dos casos a lombo de bestas de carga ).

Non menos importantes eran as portas de acceso secundarias, cicais de menor importancia, pero en todo caso, e notable que en moitos casos, deran directamente a un foxo, hoxe en dia, as excavacions deixan o tramo de entrada tapado para facilita-lo acceso, pero non fai falla ter moito maxin para decatarse e supor que o senso comun dos castrexos seria , tender unha pasarela de madeira sobor destes foxos de defensa, facilmente retirable en caso de ataques , o que faria estas portas de mais dificil acceso.
Las puertas de entrada principales gozan de una remarcada monumentalizad con grandes losas a modo de jambas laterales y dintel , en muchos casos, también cuentan con escalinatas de acceso, en muy contadas ocasiones con rampas (lo que indica que los carros de comercio no tenían acceso al interior del castro, y los productos de comercio y cargamentos entraban a mano o en el mejor de los casos a lomo de bestias de carga  en el castro).

No menos importantes eran las puertas de acceso secundarias, quizás de menor importancia, pero en todo caso, es  notable que en muchos casos, habían dado directamente a un foso, hoy en día, las excavaciones dejan el tramo de entrada tapado para facilitar el acceso, pero no hace falta tener mucha imaginación para entender y suponer que el sentido común de los castrexos seria , tender una pasarela de madera sobre estos fosos de defensa, fácilmente retirable en caso de ataques , lo que haría de estas puertas un muy difícil acceso
.


Xa no iterior do recinto, distribuense as vivendas en "unidades familiares" , a saber, unha vivenda principal, as veces flanqueada por outras construccions anexas, como celeiros , talleres e cortellos.

A meirande maioria destas casas son de planta circular , ou ovoide, as mais achegadas a prantas cadradas ou rectangulares, presentan a caracteristica de ter os remates angulares curvos, somentes en tempos da romanizacion empezamos a ver  angulos rectos nos remates e encontros dos muros, na etapa netamente castrexa, esta particularidade da ausencia de angulos rectos nas construccions e unha das "marcas de identidade" da construccion castrexa.

Os tellados das casas son de palla, con teitos de forma conica as de pranta circular, mentres que as de planta cuadrangular , adoitan ter teitos a duas augas. Na epoca castrexa propiamente dita, estas casas son de pedra, inda que non se descarta que algunhas delas fosen levantadas con madeira, paus ou muros de ramallos trenzados rebocados con barro, inda que de este tipo de construccions non nos queden testemuñas .

A manposteria, adquire un grado de tecnicismo bastante elevado, chegando incluso algunhas casas a estar revestidas de un lucimento interior e exterior, e non se descarta que inluso poiidesen estar pintadas. Este tipo de vivendas castrexas, seran o primeiro expoñente de casas de pedra na arquitectura civil domestica en Galiza e norte de Portugal.

Ya en el interior del recinto,  se distribuyen las viviendas en "unidades familiares" , a saber, una vivienda principal, a veces flanqueada por otras construcciones anexas, como graneros , talleres y cuadras.

La mayor  parte de estas casas son de planta circular , u ovoide, las mas allegadas a plantas cuadradas o rectangulares, presentan la característica de tener los finales angulares curvos, solo en tiempos de la romanizacion empezamos a ver ángulos rectos en los  remates y encuentros de los muros, en la etapa netamente castrexa, esta particularidad de la ausencia de ángulos rectos en las construcciones es una de las "marcas de identidad" de la construcción castrexa.

Los tejados de las casas son de paja, con techos de forma cónica las de planta circular, mientras que las de planta cuadrangular , suelen tener techos a dos aguas. En la época castrexa propiamente dicha, estas casas son de piedra, aunque no se descarta que algunas de ellas fueran levantadas con madera, palos o muros de ramas trenzados revocados con barro, aunque de este tipo de construcciones no nos queden testigos .

La manposteria, adquiere un grado de tecnicismo bastante elevado, llegando incluso algunas casas a estar revestidas de un lucimiento interior y exterior, y no se descarta que incluso pudiesen estar pintadas. Este tipo de viviendas castrexas, serán el primer exponente de casas de piedra en la arquitectura civil domestica en Galicia y norte de Portugal


O aspecto dunha vivenda Castrexa:

Como xa temos visto, a imensa maioria son de aspecto e planta circular,, con muros de manposteria, nos que a unica abertura e a porta que da acceso a vivenda, polo tanto, non se contempla a existencia de fiestras (un erro que rexistramos na reconstruccion dunha destas vivendas no castro do Trega). A alma da vivenda , e unha lareira que adoita estar rodeada de lousas de pedra. Nalgun caso, tamen se atopa adosado a parede, bancos corridos na cara interna da vivenda, e tamen aparescen unhas curiosas pezas de pedra, que alguns interpretaron como "pousadoiros" de estanterias encastradas nos muros interiores da vivenda, mentres que no exterior, aparescen as veces, outras pezas de pedra empotradas no muros, furadas de xeito lateral, polo que se interpretaron como amarradoiros pos animais ou colgadoiros. O mobiliario da casa debeu ser de madeira,e non se conserva.
A lareira, o fogar da casa castrexa, fonte de quencemento e cociña.

As portas contan con xambas e dinteis as veces decorados con espirais labradas , o que dota a entrada da casa de certa monumentalidade. Tamen aparescen pezas de pedra circulares con diseños de triskeis e swasticas de variada tipoloxia, alguns expertos din que poderian ter adornado o frontal da entrada ou cicais os laterais das vivendas.

Na parte exterior da vivenda e sempre seguindo a opinion docta dos expertos, aparescera na etapa intermedia da era castrexa, o vestibulo, un añexo adosado a planta da vivenda, de aspecto semicircular, donde adoitaba presentarse un forno . Os estudosos non chegaron inda a un acordo satisfactorio sobor do pormenor de se este vestibulo era ou non cuberto, pois a altura dos muros que se conservan non aclara grande cousa sobor dese particular, a reconstruccion actual, adoita a proposta de teitume en cabañuela, o que os expertos añaden a posibilidade de cerrar os laterais deste vestibulo con manparos desmontables de peles tensadas, ou cañizo.

El aspecto de una vivienda Castrexa:

Como ya hemos visto, la inmensa mayoría son de aspecto y planta circular,, con muros de manposteria, en los que la única abertura es la puerta que de la acceso a vivienda, por lo tanto, no se contempla la existencia de ventanas (un error que registramos en la reconstrucción de una de estas viviendas en el castro del Trega). El alma de la vivienda , es una lareira (Un lar o cocina de piedra) que suele estar rodeada de losas de piedra.  En algún caso, también se encuentran adosados a  la pared, bancos corridos en la cara interna de la vivienda, y también aparecen unas curiosas piezas de piedra, que algunos interpretaron como "soportes" de estanterías encastradas en los muros interiores de la vivienda, mientras que en el exterior, aparecen a veces, otras piezas de piedra empotradas en el muro, agujereadas de manera lateral, por lo que se interpretaron como amarraderos  para animales o algún tipo de perchas para colgar utensilios. El mobiliario de la casa debió ser de madera,y no se conserva.

La lareira,es pues  el hogar de la casa castrexa, fuente de calor y a la vez cocina.

Las puertas cuentan con jambas y dinteles muchas veces decorados con espirales serpentiformes labradas , lo que dota a la entrada de la casa de cierta monumentalizad. También aparecen piezas de piedra circulares con diseños de triskeles y swasticas de variada tipologia, algunos expertos dicen que podrían haber adornado el frontal de la entrada o  tal vez los laterales  de las viviendas.



En la parte exterior de la vivienda y siempre siguiendo la opinión docta de los expertos, aparecera en la etapa intermedia de la era castrexa, el vestíbulo, un anexo adosado a  la planta de la vivienda, de aspecto semicircular, donde solía presentarse un horno . Los estudiosos no llegaron todavía a un acuerdo satisfactorio acerca del pormenor de si este vestíbulo era o no cubierto, pues la altura de los muros que se conservan no aclara gran cosa sobre este particular, la reconstrucción actual, sigue la propuesta de techumbre en cabañuelas,a lo que los expertos añaden la posibilidad de cerrar los laterales de este vestíbulo con mamparos desmontables de pieles tensadas, o cañas trenzadas.


Bibliografia:

Os Castros Galegos: Xulio Carballo Arceo.
Citania y museo Arqueologico de Santa Tecla: Xóan Martinez Tamuxe.
Santa Trega. Un poblado Castrexo- Romano: Antonio de la Peña Santos.







No hay comentarios:

Publicar un comentario