martes, 4 de julio de 2017

ANATOMIA CASTREXA: O XEITO DE CONSTRUCCION CASTREXA. (Parte II)

A arquitectura interna dos castros foi evolucionando o traveso do tempo, e a finais da etapa castrexa, atoparemos algunha innovacion no xeito de construir. Pero denantes de ocuparnos deste proceso evolutivo, compre expricar algunhas outras cousas igualmente siñificativas.

E un feito notable que dentro dos marxens que delimita a muraia, non abunda o espazo, asi que , o ordenamento urbanistico vai depender sempre en grande medida as irregularidades do terreo, aproveitandose cada recuncho de xeito maximo, cousa bastante complexa de conquerir se temos en conta a predileccion dos castrexos polas plantas curvas.

Deste xeito, a ollos non entrenados para comprender esta particularidade, o xeito de construir dos castrexos parecera caotico, nunha sorte de amontonamento de construccions nun espazo ninimo, que somentes deixa entre elas, o espazo minimo de calexons estreitos que dan a excasas ruas principais que son a via de transito do pobo.

Contra finais da etapa castrexa, atopamos (en especial na area mais meridional da Galiza) , un xeito de construccion moi particular, un grupo de construccions agrupase nun nucleo familiar, con casas que abren as suas portas a un pequeno patio interior de lousas. 
La arquitectura interna de los asentamientos evolucionó a través del  tiempo , y al final de la era de los  Castros,   podemos encontrar alguna innovación en la forma de construir. Pero antes de que nos ocupemos de este proceso evolutivo, es necesario explicar  algunas otras cosas igualmente significativas. 

Es un hecho notable que dentro de los márgenes que delimita el muro exterior, no hay abundante espacio, por lo que, el desarrollo urbanístico siempre dependerá en gran medida de las irregularidades del terreno, aprovechando cada esquina a lo máximo, lo que es bastante complejo de conseguir si tenemos en cuenta la predilección de los celtas por las plantas curvas. 

De esta manera,a los ojos no entrenados para entender este rasgo,   la manera  tan peculiar de construir de los castrexo les parecía caótica , una especie de amontonamiento de  edificios en un espacio  mínimo Sólo deja entre ellos, espacio para un estrecho callejón que da a las calles principales que son las vías de  transito del poblado y estas son escasas.

Hasta el final de la era de  los Castros, encontramos (sobre todo en la zona sur de Galicia), una forma de construcción muy particular, un grupo de edificios agrupados en una entidad  que pertenece a una familia con casas que abren sus puertas a un pequeño patio interior de  losas.

Atoparemos que, algunha destas construccions son vivendas, (faciles de identificar pola presenza da imprescindible lareira) , pero outras edificacions aparescen coa planta baldeira, e deste xeito, suponse que poidan ter o caracter de almacens ou celeiros, ou alguns espacios mais pequenos, poideran ter o caracter de corrais para o gando. Non faltan nestes conxuntos, algun alxibe (unha poza escobada no chan ou na roca viva para recoller auga), ben escasa nalgun enclave como pode ser o propio castro do Trega.As construccions de estes conxuntos familiares, adoitan pecharse sobre si mesmas, e ter unha unica saida que daria a rua principal do castro.

Santa Trega, Fazouro ou San Cibran de Lás poderian ser craros exemplos de este estilo de urbanismo castrexo por "barrios" ou grupos familiares.

A ordeacion  mais poligonal , tipica da etapa roman, apenas se deixa entrever nos castros galegos, o menos, non nos sectores mais antigos, donde a arquitectura e o xeito de distribuir o terreno son netamente castrexas. Nembargantes, co avance dos seculos, aparesceran mostras da monumentalidade de caracter publico, xeralmente, extramuros do castro , e decir, en novas areas de construccion fora da muraia orixinal do castro en maior medida.

Aparescen por exemplo, calzadas enlousadas anchas (o que se interpreta como foros ou prazas de espazo pubrico) , cicais adicadas o comerzo , ou conxuntos monumentais de maior emvergadura e planta rectangular e angular , teiados tamen con tegula roman, o que non deixa cabida a dudar de que se trate de almacens ou construccions romans tardias engadidas os castros.

Encontraremos que, alguna de estas construcciones son viviendas, (fáciles de identificar por la presencia del imprescindible lar) , pero otras edificaciones aparecen con la planta vacía, y de este modo, se supone que puedan tener el carácter de almacenes o graneros, o algunos espacios mas pequeños, pudieran tener el carácter de corrales para el ganado. No faltan en estos conjuntos, algún aljibe (un pozo escavado en el suelo o en la roca viva para recoger agua), bien escasa en algún enclave como puede ser el propio castro del Trega. Las construcciones de estos conjuntos familiares, suelen cerrarse sobre sí mismas, y tener una única salida que daría a la calle principal del castro.

Santa Trega, Fazouro o San Cibran de Lás podrian ser claros ejemplos de este estilo de urbanismo castreño por "barrios" o grupos familiares.

La ordenacion  mas poligonal , típica de la etapa romana, apenas se deja entrever en los castros gallegos, al menos, no en los sectores mas antiguos, donde la arquitectura y la manera de distribuir el terreno son netamente castreñas. Sin embargo , con el avance de los siglos , apareceran muestras de la monumentalizad de carácter publico, generalmente, extramuros del castro , es decir, en nuevas áreas de construcción fuera  de la murallaa original del castro en mayor medida.

Aparecen por ejemplo, calzadas enlosadas anchas (lo que se interpreta como foros o plazas de espacio publico) , quizás dedicadas al comercio , o conjuntos monumentales de mayor envergadura y planta rectangular y angular , techados también con tegula romana, lo que no deja cabida a dudar de que se trate de almacenes o construcciones romanas tardías añadidas a los castros.


As Saunas:

Estas edificacions deberon ter un marcado caracter ritual, e deberon tamen ser de uso publico. Presentan a peculiaridade de ter a planta semi-soterrada no chan, o que axudaba a marter o calor do vapor na construccion. En esenza, podemos distinguir catro estancias na sauna,dende o exterior cada a o seu interior. A primera camara, era un adro, ou vestibulo, no que adoitaba atoparse unha poza enlousada na que o usuario poderia darse un baño en auga fria.
A segunda camara accedese por unha porta a antecamara morna, donde adoitaba haber uns bancos corridos para sentarse, e finalmente, por un estreito paso, entrase na camara quente con unha temperatura moi elevada. Entre a camara quente e a morna, adoitabase levantar unha "fachada" en forma de lousa monumental moi decorada , na que se abre a pequena abertura de acceso a camara quente na sua base.

A ultima das camaras, e un forno que transmite directamente a calor a camara quente. 

Na Galiza so se coñecen dous castros que posuen este tipo de construccion, en Punta dos Prados en Ortigueira, e o Forno da Santa en Allariz. Na veciña Portugal, este tipo de construccion e mais popular e esta presente en varios castros na zona norte do pais.Sanfins, Eiras, Britieiros...

Las Saunas:

Estas edificaciones debieron tener un marcado carácter ritual, y debieron también ser de uso publico. Presentan la peculiaridad de tener la planta semi-enterrada en el suelo, lo que ayudaba a mantener el calor del vapor en la construcción. En esencia, podemos distinguir cuatro estancias en la sauna,desde el exterior cara a su interior. La primera cámara, era un patio , o vestíbulo, en el que solía encontrarse un charco enlosado en el que el usuario podría darse un baño en agua fría.

A la segunda cámara accedemos  por una puerta que da a la  antecámara tibia, donde solía haber unos bancos adosados a la pared para sentarse, y finalmente, por un estrecho paso, se entraría en la cámara caliente con una temperatura muy elevada. Entre la cámara caliente y la tibia, se acostumbraba a levantar una "fachada" en forma de loseta monumental muy decorada , en la que se abre la pequeña abertura de acceso a la  cámara caliente en  su base.

La ultima de las cámaras,  es  un horno que transmite directamente el calor a  la cámara caliente. 

En Galicia solo se conocen dos castros que posean  este tipo de construcción, en Punta de los Prados en Ortigueira, y el Horno de la Santa en Allariz. En la vecina Portugal, este tipo de construcción es mas popular y esta presente en varios castros en la zona norte del pais .Sanfins, Eiras, Britieiros...



Bibliografia:

Os Castros Galegos: Xulio Carballo Arceo.
Citania y museo Arqueologico de Santa Tecla: Xóan Martinez Tamuxe.
Santa Trega. Un poblado Castrexo- Romano: Antonio de la Peña Santos.


No hay comentarios:

Publicar un comentario