lunes, 24 de julio de 2017

ANATOMIA DUN CASTRO: ETAPAS EVOLUTIVAS

ANATOMIA DUN  CASTRO: A EVOLUCION DOS CASTROS 

A arquitectura dos castros foi evolucionando durante moitos séculos, nun período que abarca case 1000 anos nos que a concepcion e a forma de levantar o castro cambiaron substancialmente.

Nunha primeira etapa que abarca desde o século 9 ao 5 antes da era cristiá, o que primaba sobre todo era a cuestion defensiva, polo que os castros creásense preferentemente en lugares que faciliten a defensa polas súas caracteristicas naturais, en moitos casos, buscásese unha localización coas maximas vantaxes estrategicas, que se reforzasen coas consabidas construcións creadas polos poboadores, basicamente, fosos, cercos de empalizadas ou murallas.

As edificacións xa empezan a ter a clasica forma circular, aínda con muros de mamposteria moi basica, ou con casas levantadas aínda con madeira e barro (a opcion mais comun aínda nesta etapa primitiva).Aos poucos, a arquitectura ira evolucionando cara ao emprego da pedra como material de construccion predominante.  Por ese entón, en europa, empezaban a florecer as culturas clasicas como a Grega.

A partir do século 4 ao 2 antes de Cristo, a cuestion defensiva e estrategica, pasa a un segundo plano, agora o interes predominante é o dominio das zonas de produccion agricola e os castros empezan a localizarse nos vales que ofrecen unha mellor terra de cultivo.

Os castros desta etapa empezan a ocupar enclaves sobre promontorios que dominen vales , a perdida de defensas naturais compénsase pola adquisicion de terras de cultivo, e o castro se defendera con murallas de considerable grosor, reforzadas por murallas nos accesos e fosos e terrapléns que definiran a partir de entón a estrutura defensiva do castro. 

Como xa se fixo notar, a construccion xa é de pedra nun estilo de manposteria careada , e as plantas das vivendas seguen sendo de planta circular, aínda que empecen a aparecer tambien algunhas de planta cadrada coas esquinas redondeadas.

Esta sera a etapa de explendor e desenvolvemento da cultura castrexa por todo o noroeste peninsular, e a de expansion dos castros como modelo de poboado fortificado por toda a peninsula .

ANATOMÍA DE UN CASTRO: LA EVOLUCION DE LOS CASTROS

La arquitectura de los castros fue evolucionando durante muchos siglos, en un periodo que abarca casi 1000 años en los que la concepción y la forma de levantar el castro cambiaron sustancialmente.

En una primera etapa que abarca desde el siglo 9 al 5 antes de la era cristiana, lo que primaba sobre todo era la cuestión defensiva, por lo que los castros se crearan preferentemente en lugares que faciliten la defensa por sus características naturales, en muchos casos, se buscara una ubicación con las máximas ventajas estratégicas, que se reforzaran con las consabidas construcciones creadas por los pobladores, básicamente, fosos, cercos de empalizadas o murallas.

Las edificaciones ya empiezan a tener la clásica forma circular, aun con muros de mampostería muy básica, o con casas levantadas aun con madera y barro (la opción mas común aun en esta etapa primitiva).Poco a poco, la arquitectura ira evolucionando hacia el empleo de la piedra como material de construcción predominante. Por ese entonces, en Europa, empezaban a florecer las culturas clásicas como la Griega.

A partir del siglo 4 al 2 antes de Cristo, la cuestión defensiva y estratégica, pasa a un segundo plano, ahora el interés predominante es el dominio de las zonas de producción agrícola y los castros empiezan a localizarse en los valles que ofrecen una mejor tierra de cultivo.

Los castros de esta etapa empiezan a ocupar enclaves sobre promontorios que dominen valles , la perdida de defensas naturales se compensa por la adquisición de tierras de cultivo, y el castro se defenderá con murallas de considerable grosor, reforzadas por murallas en los accesos y fosos y terraplenes que definirán a partir de entonces la estructura defensiva del castro.

Como ya se ha hecho notar, la construcción ya es de piedra en un estilo de mampostería careada , y las plantas de las viviendas siguen siendo de planta circular, aunque empiecen a aparecer también algunas de planta cuadrada con las esquinas redondeadas.

Esta sera la etapa de esplendor y desarrollo de la cultura castrexa por todo el noroeste peninsular, y la de expansión de los castros como modelo de poblado fortificado por toda la península .

Nucleo familiar castrexo.

Alcanzada a fase final, nos séculos primeiro antes de cristo ao primeiro da era cristiá, empeza a notarse a influencia do estilo mediterraneo, concretamente da cultura romana.

Con esta influencia marcada no urbanismo, os castros empezan a reordenarse a nivel construtivo interno, aínda que seguiran marcando un estilo propio. As vivendas empezan a agruparse en nucleos familiares, onde a vivenda ou vivendas principais, contan con varios anexos de talleres , celeiros ou currais,todos eles organizados ao redor dun patio central lousado, que adoita ter unha unica saída á rúa principal do poboado.

É nesta epoca tardia, onde aparecen os grandes castros como puntos de control do comercio, e areas de residencia dunha nova elite mais relacionada co comercio que coas castes guerreiras. Esta nova elite, prosperase aínda en plena etapa de progresiva romanizacion, aínda que no proceso, írase perdendo paulatinamente a identidade propia castrexa.


Alcanzada la fase final, en los siglos primero antes de cristo al primero de la era cristiana, empieza a notarse la influencia del estilo mediterráneo, concretamente de la cultura romana.

Con esta influencia marcada en el urbanismo, los castros empiezan a re ordenarse a nivel constructivo interno, aunque seguirán marcando un estilo propio. Las viviendas empiezan a agruparse en núcleos familiares, donde la vivienda o viviendas principales, cuentan con varios anexos de talleres , graneros o corrales,todos ellos organizados en torno a un patio central enlosado, que suele tener una única salida a la calle principal del poblado.

Es en esta epoca tardia, donde aparecen los grandes castros como puntos de control del comercio, y areas de residencia de una nueva elite mas relacionada con el comercio que con las castas guerreras. Esta nueva elite, prosperara aun en plena etapa de progresiva romanizacion, aunque en el proceso, se ira perdiendo paulatinamente la identidad propia castrexa.

Bibliografia:

Os Castros Galegos: Xulio Carballo Arceo.
A Galicia Castrexa: Xavier Rodriguez Corral.
Castros e Castrexos: Tamara Lopez (Tesis de estudio ).
La herencia Celta en Galicia (Varios Autores).





No hay comentarios:

Publicar un comentario