miércoles, 26 de julio de 2017

QUE PODEMOS ENTENDER POR CULTURA CASTREXA?:

A niveis basicos, no tocante á peninsula Iberica, úsase o termo cultura castreña para referirse en niveis xerais á cultura da idade de Ferro que preferentemente aparesceu no noroeste da peninsula.

Por iso, cando nos referimos aos castros do territorio galego e á cultura que floreceu neles, é preferible empregar o termo GALAICOS, para evitar confusións. Como xa se aclarou noutros artios deste blog, os romans non usaron este termo mais que, para referirse a unha mera cuestion territorial. Deste xeito, para Roma, os Galaicos eran os pobos que habitaban o noroeste peninsular na etapa de romanizacion.

Con todo, hei de facer notar que, os investigadores e historiadores teñen serios problemas para delimitar o ambito de influenza da cultura castrexa, para deixar ben claro e sentado, que se pode chamar castro e que non.

Obviamente, o trazo distintivo sera a construccion do poboado castrexo en si mesma, pero teremos que ter igualmente en conta que, dentro da cultura castrexa, hai que empezar a diferenciar as distintas manifestacións culturais e materiais,e sobre todo, ter moi en conta o legado artistico. 

Asi, do estudo de pezas como a ceramica, escultura ou xoieria, escomenzamos a diferenciar, e separar craramente o que é netamente galaico e xa que logo exclusivo da cultura castrexa do resto de manifestacións culturais de pobos veciños da meseta Castelá ou o centro do territorio Portugues, tamen habitantes de castros, pero cunha cultura diferente e propia que non é comvinte mesturar, non descartaremos referirnos a ela chegado o caso, pero sempre deixando claro o ambito, e as diferenzas para evitar confusións.

Porque cando nos emfrentamos ao estudo da cultura castrexa Galaica (que por achegamento sera a que centre este blog), atopamos evidentes uniformidades no sistema de orgaización domestica dentro do castro, a forma de implantar o castro no territorio ou ata unha identidade social propia.


QUE PODEMOS ENTENDER POR CULTURA CASTREXA?:

A niveles básicos, en lo tocante a la península Ibérica, se usa el termino cultura castreña para referirse en niveles generales a la cultura de la edad de Hierro que preferentemente se instalo en el noroeste de la península.

Por eso, cuando nos referimos a los castros del territorio gallego y a la cultura que floreció en ellos, es preferible emplear el termino GALAICOS, para evitar confusiones. Como ya se ha aclarado en otros artículos de este blog, los romanos no usaron este termino mas que, para referirse a una mera cuestión territorial. Así, para Roma, los Galaicos eran los pueblos que habitaban el noroeste peninsular en la etapa de romanizacion.

Sin embargo, he de hacer notar que, los investigadores e historiadores tienen serios problemas para delimitar el ámbito de influencia de la cultura castreña, para dejar bien claro y sentado, que se puede llamar castro y que no.

Obviamente, el rasgo distintivo sera la construccion del poblado castreño en si misma, pero tendremos que tener igualmente en cuenta que, dentro de la cultura castreña, hay que empezar a diferenciar las distintas manifestaciones culturales y materiales,y sobre todo, tener muy en cuenta el legado artístico.

Así, del estudio de piezas como la cerámica, escultura o joyería, empezamos a diferenciar, y separar claramente lo que es netamente galaico y por tanto exclusivo de la cultura castreña del resto de manifestaciones culturales de pueblos vecinos de la meseta Castellana o el centro del territorio Portugués, también habitantes de castros, pero con una cultura diferente y propia que no es conveniente mezclar, no descartaremos referirnos a ella llegado el caso, pero siempre dejando claro el ámbito, y las diferencias para evitar confusiones.


Porque cuando nos enfrentamos al estudio de la cultura castrexa Galaica (que por cercanía sera la que centre este blog), encontramos evidentes uniformidades en el sistema de organización domestica dentro del castro, la forma de implantar el castro en el territorio o incluso una identidad social propia.


Roma e os seus cronistas xa nolo fan notar, referindose aos Galaicos como a un pobo con identidade propia, na súa etapa de conquista , nos albores do nascemento de Cristo. Diferencian xa craramente o carácter galaico do do resto de pobos veciños, o que demostra que, ollando dende o ollo dun pobo chegado dende o exterior, os pobos do noroeste peninsular presentaban unha unidade ou uniformidade cultural que lles dotaba dunha identidade propia, aínda que sexa necesario ser moi prudente e non comveña botar campás ao voo, porque se cadra, os galaicos nunca foron conscentes desa propia unidade cultural nin da súa identidade como pobo ante Roma.

Aínda existindo uns trazos culturais definitorios, é preciso facer notar que a cultura galaica ou calquera outra cultura castreña non vai presentarse como un bloque homoxeneo . Seria comvinte facer notar que, no seo destas culturas , o xeito era a existencia de variedades rexionais en toda las manifestacións que podamos atopar destas culturas.

Para deixar craro o tema, os Galaicos, e moi probablemente o resto de culturas castrexas veciñas, estaban moi fragmentados a nivel socio-politico, asi que , non sera raro atopar pois ampla diversidade de obxectos cotiáns que nos dean mostra destas divisións internas, dende ceramicas ou metalurxia que aparesce con maior frecuencia nunha zoa concreta, ata outras pegadas que nos indican diferenzas no tocante ao carácter economico e social e o grado de desenvolvemento, marcado por unha maior monumentalidade do castro, unha diferente distrubuzon territorial interna ou o achadego de determiñados luxos que poderian considerarse obxectos de prestixio.

Pese á evidente territorializacion e desmembramento da identidade castrexa en diferentes tribos que, moi posiblemente competian entre si antes da romanizacion, atoparemos diferentes pautas e elementos materiais comúns a todas estas xentes, o que nos dá unha idea de acerbo cultural comun . Asi, atoparemos o mesmo estilo arquitectonico, a mesma forma de concibir o castro e a sua construccion, os mesmos motivos decorativos ou unha uniformidade no tocante á utilleria do fogar  en todo o territorio que se definiu como area de influencia castrexa.

Son precisamente estes trazos culturais comúns, os que, pese á evidente diversidade interior , definen a identidade castrexa como tal, o que nos indica que, pese a ser tribos distintas, todas comparten uns trazos culturais moi semellantes en todas as ordens, o que nos leva a esa idea de unidade cultural non asumida nunca polos propios castrexos.

O noroeste da peninsula, debeu ser nos empezos da éra cristiá , un nutrido grupo de tribos (mais de 50 segundo as cronicas romanas), que ocuparon un territorio mais ou menos extenso . Cada tribo, posuia sen dúbida, o seu propio xenio e indiosincrasia , pero isto non quita para que  á súa vez  exista un achegamento cultural e unhas pautas sociais comúns que lles marcan como pobo con identidade propia.

Roma y sus cronistas ya nos lo hacen notar,
refiriéndose a los Galaicos como un pueblo con identidad propia, en su etapa de conquista , en los albores del nacimiento de Cristo. Diferencian ya claramente el carácter galaico del del resto de pueblos vecinos, lo que demuestra que, visto desde el ojo de un pueblo llegado desde el exterior, los pueblos del noroeste peninsular presentaban una unidad o uniformidad cultural que les dotaba de una identidad propia, aunque sea necesario ser muy prudente y no convenga lanzar campanas al vuelo, porque probablemente, los galaicos nunca fueron conscientes de esa propia unidad cultural ni de su identidad como pueblo ante Roma.

Aun existiendo unos rasgos culturales definitorios, es preciso hacer notar que la cultura galaica o cualquier otra cultura castreña no va a presentarse como un bloque homogéneo . Seria conveniente hacer notar que, en el seno de estas culturas , lo usual era la existencia de variedades regionales en todas las manifestaciones que podamos encontrar de estas culturas.

Para dejar claro el tema, los Galaicos, y muy probablemente el resto de culturas castreñas vecinas, estaban muy fragmentados a nivel socio-político, así que , no sera raro encontrar pues amplia diversidad de objetos cotidianos que nos den muestra de estas divisiones internas, desde cerámicas o metalurgia que aparece con mayor preponderancia en una zona concreta, hasta otras huellas que nos indican diferencias en lo tocante al carácter económico y social y el grado de desarrollo, marcado por una mayor monumentalidad del castro, una diferente distribución territorial interna o la aparición de determinados “lujos” que podrían considerarse objetos de prestigio.

Pese a la evidente territorializacion y desmembramiento de la identidad castrexa en diferentes tribus que, muy posiblemente competían entre si antes de la romanizacion, encontraremos diferentes pautas y elementos materiales comunes a todas estas gentes, lo que nos da una idea de acerbo cultural común . Así, encontraremos el mismo estilo arquitectónico, la misma forma de concebir el castro y su construcción, los mismos motivos decorativos o una uniformidad en lo tocante a la utilleria domestica en todo el territorio que se ha definido como área de influencia castrexa.

Son precisamente estos rasgos culturales comunes, los que, pese a la evidente diversidad interior , definen la identidad castrexa como tal, lo que nos indica que, pese a ser tribus distintas, todas comparten unos rasgos culturales muy similares en todos los ordenes, lo que nos lleva a esa idea de “unidad cultural” no asumida nunca por los propios castrexos.

El noroeste de la peninsula, debio ser en los albores de la era cristiana , un nutrido grupo de tribus (mas de 50 según las cronicas romanas), que ocuparon un territorio mas o menos extenso . Cada tribu, poseia sin lugar a dudas, su propio carácter e indiosincrasia , pero esto no impide a su vez que exista un “aglutinante” cultural y unas pautas sociales comunes que les marcan como pueblo con identidad propia.



Esta identidade írase forxando dende o remate da idade do bronce e a transicion á primeira idade do Ferro, usando estes termos nun sentido mais tecnoloxico  ou  mesmo evolutivo que cronologico.

No remate da idade do bronce, os pobos castrexos seica paresce que aínda non coñezan a metalurxia do ferro, mais é doado  pensar que , coa achega  deste avance tecnoloxico e todo o progreso co que o  podemos xuntar (mellores armas, mellores ferramentas, etc), chégase a un progresivo avance cara ao poboado fortificado , sempre xungido a un poderoso cambio no tocante á produccion e os avances sociais, asi como ao aumento da necesidade de defender mellor o territorio ante o avance dunha nova era que deixa moi atras  os valores devanceiros que iran decaindo .

Deste xeito, adxudicar o comezo da éraa castreza á primeira idade do Ferro ou á decadenza da idade do Bronce, é cousa  de  simple cronologia mais ou menos axustada.


Esta identidad se ira forjando desde el final de la era del bronce y la transición a la primera edad del Hierro, usando estos términos en un sentido mas “tecnológico” o “evolutivo” que cronológico.

A finales de la edad del bronce, los pueblos castreños posiblemente aun no conozcan la metalurgia del hierro, pero es fácil asumir que , con la irrupción de este avance tecnológico y todo el progreso que con el podemos ligar (mejores armas, mejores herramientas, etc), se llega a un progresivo avance hacia el poblado fortificado , siempre unido a un poderoso cambio en lo tocante a la producción y los avances sociales, así como al aumento de la necesidad de defender mejor el territorio ante el avance de una nueva era que deja obsoletos los valores anteriores que irán decayendo .

Por esta razon, adjudicar el comienzo de la era castreña a la primera edad del Hierro o a la decadencia de la edad de Bronce, es una mera cuestion de cronologia mas o menos ajustada.

Bibliografia:

Os Castros Galegos: Xulio Carballo Arceo.
A Galicia Castrexa: Xavier Rodriguez Corral.
Castros e Castrexos: Tamara Lopez (Tesis de estudio ).


Wkipedia.

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